INSENTA юридична компанія України, консультації безкоштовні, займаємось розблокуванням податкових накладних з ПДВ, отриманням ліцензій на пальне та проектуванням промислових об'єктів.
Оскарження податкових повідомлень-рішень

ОСКАРЖЕННЯ ПОДАТКОВИХ ПОВІДОМЛЕНЬ РІШЕНЬ (ППР)

ОСКАРЖЕННЯ ПОДАТКОВИХ ПОВІДОМЛЕНЬ-РІШЕНЬ (ППР)

Консультації безкоштовні

Наталія ЗОЗУЛЯ
податковий експерт INSENTA

МИ ДОПОМАГАЄМО:

ЗАРЕЄСТРУВАТИ ЗАБЛОКОВАНІ НАКЛАДНІ: Пояснення для розблокування податкових накладних, Документи для розблокування податкових накладних, Скарга на відмову в реєстрації податкової накладної, Розблокування податкових накладних через суд.

ПІДГОТОВКА ДО
ПОДАТКОВИХ ПЕРЕВІРОК

Підготовка відповіді на запити ДПС про надання інформації

Супроводження планових та позапланових перевірок ДПС

Супроводження фактичних перевірок підприємств

Повна підготовка підприємств до всіх видів перевірок

ПОДАТИ ТАБЛИЦЮ ДАНИХ ПЛАТНИКА ПДВ: Підбір кодів, правильне складання таблиці та пояснень, Комплексне забезпечення врахування таблиці ПДВ, Оскарження відмови, у тому числі через суд, Звернення до Ради Бізнес-Омбудсмена.

АДМІНІСТРАТИВНЕ
ОСКАРЖЕННЯ
ППР

Складання заперечення на акт перевірки ДПС

Скарга на податкове-повідомлення рішення

Звернення до Ради Бізнес-Омбудсмена

Оскарження відмови ДПС у задоволенні скарги

ЗНЯТИ РИЗИКОВІСТЬ З ПІДПРИЄМСТВА: Визначення реальних причин включення до ризикових, Підготовка підприємства до зняття ризиковості, Складання пояснень, заяв, скарг, формування додатків, Оскарження статусу ризиковості через суд.

ОСКАРЖЕННЯ ППР
В СУДОВОМУ
ПОРЯДКУ

Повний судовий супровід по оскарженню ППР

Складання пояснень, заяв, скарг, формування додатків

Представництво інтересів в суді проти податкової

Виконання судового рішення, у тому числі примусове

ОТРИМАЙТЕ БЕЗКОШТОВНУ КОНСУЛЬТАЦІЮ

Телефонні консультації необмежені по часу та змісту. Телефонуйте, запитуйте по Вашій ситуації.

НАШІ ОСТАННІ ВІДЕО ПО ТЕМІ НАКЛАДНИХ:​

Більше відео на нашому Youtube каналі

Більше наших відео на Youtube каналі INSENTA

ОТРИМАЙТЕ БЕЗКОШТОВНУ КОНСУЛЬТАЦІЮ

Наші консультації не обмежені по часу та по змісту. Телефонуйте, запитуйте по Вашій ситуації.

НАШІ КЛІЄНТИ та РЕКОМЕНДАЦІЇ

Останні відгуки та рекомендації наших клієнтів (повний перелік можна переглянути тут):

Профільні закриті спільноти Інсента: зберігачі пального, розблокування ПДВ, охорона праці і т.д.

Наша Viber спільнота
“РОЗБЛОКУВАННЯ ПДВ”

З оскарженням податкових повідомлень-рішень стикалась безумовна більшість платників податків незалежно від їх системи оподаткування, сфери діяльності чи обсягу доходу.

Будь-яке повідомлення ДПС про обов’язок сплатити певну суму (як самих податків чи зборів, так і штрафів чи пені) оформляється податковими-повідомленнями рішеннями, які, як правило, направляються платникам Укрпоштою.

Процедура оскарження податкових повідомлень-рішень включає два шляхи (етапи) – адміністративний та судовий. Але готуватись до такого оскарження можна ще задовго до того, як таке ППР буде винесено.

Відповідь на запит податкової про надання інформації

Підґрунтя для оскарження ППР можна починати готувати ще під час самої перевірки.
Відповідно до ст. 75 ПКУ контролюючі органи мають право проводити такі види податкових перевірок:

  • камеральні (проводяться тільки на основі поданої звітності, без повідомлення/виклику платника, лише щодо окремого переліку питань)
  • документальні (можуть бути планові або позапланові (з чітко визначених підстав); виїзні або невиїзні)
  • фактичні перевірки (проводиться без попередження в сфері законодавства про РРО, ліцензій, акцизу, трудових відносин).


Кожен із зазначених видів перевірок має свої особливості. Формальні помилки в обсязі перевіряємих документів чи строків проведення таких перевірок також є часто окремою підставою для оскарження податкових повідомлень-рішень.

Важливо! Часто проведенню перевірки передує надсилання платнику запиту про надання інформації в порядку ст. 73 ПКУ. Як правило, ці запити є дуже неконкретизованими, не містять ні підставу (чому вони направляються), ні конкретний перелік того, що потрібно надати (перелік документів може бути дуже загальний і стосуватись всього підряд). Також часто такі запити не містять печатки контролюючого органу, що одразу вказує на його незаконність.

Відповідати на такі запити обовʼязково треба, однак це не означає, що потрібно надавати все, що просять (цим самим Ви лише допоможете податковій сформувати базу для подальшої перевірки). Не забувайте, що якщо запит містить недоліки, то платник звільняється від відповідальності (ст. 73.3.4 ПКУ).

Якщо ж запит вручається Вам уже під час перевірки, у відповіді на нього Вас потрібно відобразити вже результат вибудованої стратегії по захисту від майбутнього штрафу, а не просто надати відповіді на поставлені запитання. Саме цей документ буде Вашим першим доказом в порядку оскарження податкових повідомлень-рішень.

На цьому етапі Ви вже маєте розуміти (або хоча б підозрювати), які конкретно претензії до Вас має податкова служба, чим вона це обґрунтовує і чим Вам це спростувати. Всі відповідні підтверджуючі документи потрібно додати до деталізованого пояснення.

Адже на момент прийняття будь-якого рішення за результатом перевірки у податкової вже мають бути в наявності всі документи, на які Ви посилатиметесь в майбутньому.

Якщо ж можливості заперечити факт вчинення порушення не вдається, тоді не забудьте обовʼязково:

  • описати всі обставини, які, на Вашу думку, встановлюють обставини, що помʼякшують відповідальність;
  • або можуть вказувати на звільнення платника від відповідальності (це може бути як форс-мажор, так і окремі особисті / індивідуальні обставини кожного платника)
  • а також обовʼязково перерахуйте всі дії, які Ви вчинили для уникнення порушення законодавства.

Нагадуємо: у разі наявності хоча б однієї обставини, що пом’якшує відповідальність, розмір штрафу становить 50 % від встановленого (п. 113.6 ПКУ). Однак доказати наявність такої обставини в конкретній ситуації – це ще той квест!

Акт перевірки податкової

По завершенню кожної перевірки підприємство отримує акт (або довідку – якщо порушень не було встановлено).

Якщо ж це була камеральна перевірка, то акт – це перший документ, з якого підприємець взагалі дізнається, що щодо нього була проведена якась перевірка!

Акти за результатами перевірки, як правило, складаються також у приміщенні податкової служби (і дуже рідко, коли безпосередньо на місці проведення перевірки).

Як правило, Акт містить вступну й описову частину, а також перелік інформації / документів, які були опрацьовані інспекторами в ході перевірки. Окрім цього, саме в акті вперше має бути наведено детальний опис допущеного порушення, а також норми, за якою застосовується відповідальність. Конкретний розмір штрафу у акті може не зазначатись.

Важливо! Одразу звертайте увагу на те, чи правильно податкова служба зазначила норми права – неправильна кваліфікація правопорушення може бути окремою підставою для скасування майбутнього штрафу.

Заперечення на Акт податкової перевірки

Саме з моменту отримання акту за результатами податкової перевірки
починається перший реальний етап оскарження результатів такої перевірки – складання заперечення на акт.

Це має бути максимально інформативний і водночас юридично правильно складений документ, який включає:

  • і заперечення щодо підстав чи процедури проведення перевірки, що відбулась (з урахуванням виду перевірки і законодавчо встановлених рамок),
  • і опис фактичних обставин, які стали підставою для накладення штрафу (що саме відбулось, за яких обставин),
  • заперечення щодо допущення порушень з боку платника обовʼязково з документальним підтвердженням,
  • правове обгрунтування відсутності таких порушень,
  • опис усіх обставин, які могли б помʼякшити відповідальність чи звільнити від неї.

 
Заперечення подається до того ж органу, яким було проведено перевірку
протягом 10 робочих днів з дня отримання акту перевірки.

Способи подачі:

  • через Електронний кабінет платника податку – розділ «Листування з ДПС»
  • Укрпоштою
  • наручно через канцелярію.


Після подання заперечення Вас буде повідомлено про дату і час його
розгляду, де можна усно в більш простій формі викласти свою позицію.

Але відверто зазначимо, що на даному етапі складно добитись схильної
відповіді від контролюючого органу – дуже часто цей розгляд є досить формальним і нерезультативним.

Водночас викладена Вами письмова позиція в запереченні є базисом для подальшого оскарження податкового повідомлення-рішення.

ОТРИМАЙТЕ БЕЗКОШТОВНУ КОНСУЛЬТАЦІЮ

Телефонні консультації необмежені по часу та змісту. Телефонуйте, запитуйте по Вашій ситуації.

Податкове повідомлення-рішення

Після розгляду заперечень або, якщо вони не подавались, через 15 робочих днів після отримання платником акту перевірки – виноситься податкове повідомлення-рішення.

На відміну від актів перевірки, для них встановлена спеціальна форма, але при цьому вони є дуже простими по змісту. Дуже часто до них додається розрахунок штрафних санкцій.

ППР вважається належно врученим:

  • якщо відповідальний працівник особисто розписався про вручення;
  • якщо його направлено в Електронний кабінет платника податку – розділ «Вхідні»
  • якщо його направлено Укрпоштою на юридичні адресу підприємства (навіть якщо його не було фактично вручено!).

Важливо! Саме від цієї дати буде  відраховуватись строк на майбутнє оскарження податкового повідомлення-рішення.

На що потрібно звернути увагу в отриманому ППР для успішного оскарження в майбутньому (аналогічні правила застосовуються і для аналізу Акта перевірки):

  • вид перевірки, підстави для її проведення, строки проведення – якщо є підстави вважати, що сама перевірка призначена незаконно чи безпідставно або була проведена з порушенням норм законодавства, то і накладений штраф є незаконним (постанова Верховного Суду (КАС) від 05.02.2019 року у справі №824/51/16-а);
  • чи дотримана форма документу, чи наявні печатки контролюючого органу, підписи відповідальних осіб;
  • чи відповідає обсяг перевіряємої інформації і встановленого порушення виду перевірки;
  • чи детально викладено фактичні обставини проведення перевірки і встановлення порушення, чи міститься аналітична та правова аргументація застосування штрафу до платника;
  • чи зазначено обставини, на які посилався платник, щодо помʼякшення від відповідальності чи звільнення від неї – якщо ці обставини вдіхиляються, має бути детальна аргументація причин;
  • якщо штраф застосовується за умисні дії («вчинені умисно»), має бути детальна аргументація, в чому полягав умисел платника;
  • якщо податковою застосовано неправильний штраф або проведено неправильний розрахунок штрафу – це теж може бути підставою для його скасування. 

Процедура оскарження ППР

Процедура оскарження податкових повідомлень-рішень може включати два етапи:

  • адміністративне оскарження;
  • судове оскарження.


Підприємство може спершу подати скаргу, а у разі відмови – до суду, а може одразу звернутись до суду з позовом.

Строки оскарження також залежать від обраної процедури.

Згідно з п. 57.3. ПКУ отриманий штраф по більшості правопорушень потрібно оплатити протягом 10 робочих днів за винятком випадків, коли протягом цього строку розпочинається процедура оскраження.

Аналогічний строк (10 робочих днів) встановлено і для подання скарги на податкове повідомлення-рішення (п. 56.3. ПКУ). Якщо цей строк пропущено, платник може звернутись із скаргою в шестимісячний строк, додавши до неї детально аргументоване клопотання про поновлення пропущених строків.

Якщо ж ми говоримо про строки оскарження податкового повідомлення-рішення в суді, то тут можна керуватись нормами КАСУ (ст. 122), відповідно до якої:

  • якщо скарга подавалась, то строк на оскарження рішення до суду становить 3 місяці з дня отримання рішення по скарзі;
  • а, якщо процедура адміністративного оскарження ППР не застосовувалась, то строк на подання позову спливає через 6 місяців після винесення ППР.

На практиці ж, ми радимо завжди орієнтуватись на 10-тиденний строк задля уникнення можливих донарахувань, пені чи арештів.

Раніше часто в судовій практиці можна було зустріти інформацію про 1095-денний строк (3 роки) на оскарження ППР. Але з 2022 року судова практика Верховного суду суттєво змінилась і цей строк більше не застосовується.

ОТРИМАЙТЕ БЕЗКОШТОВНУ КОНСУЛЬТАЦІЮ

Телефонні консультації необмежені по часу та змісту. Телефонуйте, запитуйте по Вашій ситуації.

Адміністративне оскарження ППР

Порядок подання скарги на податкове повідомлення-рішення затверджено Наказом Мінфіну від 21.10.2015 № 916.

Форми, прикладів чи зразків скарг на оскраження ППР законодавство не визначає. При цьому такі скарги обовʼязково мають включати:

  • інформацію про скаржника;
  • дані про рішення, яке оскаржується і його видавника;
  • підстави, за якими оскаржується податкове повідомлення-рішення;
  • обґрунтування незгоди з прийнятим рішенням з посиланням на норми законодавства;
  • чіткі вимоги і клопотання платника;
  • адресу, на яку слід відправити рішення.


Окрім цього, обовʼязково зазначається чи оскаржувалось зазначене рішення до суду і чи повідомлявся контролюючий орган про подання скарги.

Скарга на податкове повідомлення-рішення подається до ДПС України (м. Київ, Львівська площа 8) наручно, Укрпоштою чи через Електронний кабінет платника податку – розділ «Листування з ДПС».

Важливо! Скарги розглядаються в закритому форматі без присутності платника. Однак, якщо разом зі скаргою подати клопотання про відкритий розгляд справи – Вас буде повідомлено про день та час розгляду і Ви зможете усно донести свою позицію. Такий розгляд проводиться як в очному форматі, так і з використанням компʼютера (zoom) чи в форматі відеоконференції.

В деяких справах ми радимо клієнтам залучати на цьому етапі Раду Бізнес-Омбудсмена, які у разі прийнятності скарги також зможуть відстоювати позицію платника і брати активну участь в розгляді скарги.

В період воєнного стану скарги на податкові повідомлення-рішення розглядаються протягом декількох місяців, однак штраф в цей період з платника не стягнуть – до закінчення процедури оскарження зобовʼязання вважається неузгодженим.

Відповідь про результати розгляду скарги оформлюється рішенням, яке надсилається на поштову адресу, вказану у скарзі.

Важливо! Відмова по скарзі не може будуватись на нових підставах, які не зазначались в акті про результати перевірки чи податковому повідомленні-рішенні. Так само ці нові «причини» не можуть зʼявлятись на судовому етапі оскарження. В такому разі накладення штрафу є безпідставним (Постанова Верховного суду від 17.12.2018 року у справі №509/4156/15-а).

Оскарження ППР в судовому порядку

Строк оскарження ППР до суду після адміністративного оскарження – три місяці з дати отримання відмови по скарзі.

Як і про подання скарги, про подання позову потрібно обовʼязково повідомляти податкову службу. В інакшому випадку – можна отримати рішення про опис майна в податкову заставу та податкову вимогу, які треба оскаржувати окремо як передчасні. Однак, це зайві клопоти, кошти та час.

Для оскарження ППР до суду потрібно скласти позовну заяву про визнання безпідставним та скасування рішення контролюючого органу. 

Предметом оскарження є саме ППР, а не рішення за результатами розгляду скарги. Складання позову (як і всіх попередніх документів) слід довірити кваліфікованому адвокату, адже лише він зможе зазначити вичерпний перелік підстав для позитивного оскарження податкового повідомлення-рішення.

Позовна заява подається до місцевого окружного адміністративного суду за вибором платника – або за адресою податкової, яка винесла ППР, або за своєю.

Судовий збір з оскарження ППР рахується як з майнової вимоги і становить 1,5 % штрафу (для юридичних осіб) або 1 % штрафу (для ФОП чи фізичних осіб). При цьому розмір судового збору не може бути меншим певного розміру (1 прожиткового мінімуму для юридичних осіб і 0,4 – для ФОП чи фізичних осіб).

ОТРИМАЙТЕ БЕЗКОШТОВНУ КОНСУЛЬТАЦІЮ

Телефонні консультації не обмежені по часу та змісту, якщо буде потрібно ми надамо Вам зразки всіх необхідних документів (пояснень, таблиць тощо). Телефонуйте, запитуйте по Вашій ситуації.

ОТРИМАЙТЕ БЕЗКОШТОВНУ КОНСУЛЬТАЦІЮ

Наші консультації не обмежені по часу та по змісту. Телефонуйте, запитуйте по Вашій ситуації.

НАПИСАТИ ЗАПИТАННЯ НА ПОШТУ

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

Цей сайт та весь контент є власністю ТОВ “ІНСЕНТА”. На всі матеріали розповсюджується авторське право.  З технічних питань: c.volovik@gmail.com